Doe dit boek, persoonlijke groei op een creatieve manier [Boekrecensie]

Boekrecensie - Doe dit boek - Kids Mind Academy

Superbenieuwd was ik naar Doe dit boek. Dus toen het binnen was, kon ik niet wachten om mijn tanden erin te zitten. Dit heeft wat langer geduurd dan ik van plan was, maar daarom heb ik er niet minder van genoten. Het begin doet me denken aan het boek dat we gebruikten bij de module ‘Inleiding in de psychologie’ van de Open Universiteit.

Toen was het – ondanks dat ik het geweldig interessant vond – best ploeteren om door de stof heen te komen. Nu las ik het zo weg en was dit een goede opfrisser voor mijn weggezakte kennis over het brein. De cortexen kwamen weer langs, net als de dendrieten en de verschillende hormonen. Het moest van ver komen, maar er gingen beslist weer belletjes rinkelen.

Het is ontzettend belangrijk dat een boek lekker leest. Juist omdat we dan sneller leren. Je brein hoeft dan geen energie te verspillen aan het zoeken naar de betekenis van lastige woorden. Dit effect wordt wat mij betreft nog te vaak onderschat. Vooral op universiteiten. Maar dat is een ander verhaal…

Boekomslag van Doe dit boek begeleidershandboek

Creatief leren

Ik vind het heerlijk dat de schrijfsters Hedi van Alphen en Jacqui Halmans afwisselende en creatieve opdrachten hebben verzonnen die verschillende zintuigen aanspreken. Hoe meer zintuigen er namelijk betrokken zijn bij het leren, des te gemakkelijker de informatie terug te vinden is. Deze opdrachten zijn dus niet voor niks zo bedacht en opgenomen in het boek.

Daarnaast zorgt het creatieve in de opdrachten ervoor dat het hele brein aan de slag moet en er zo nieuwe neurale paden ontstaan. De coachee haalt hierdoor het maximale uit de opdrachten. En dat is wat je wilt als coach.

Zelf vergelijken ze Doe dit boek met de Donald Duck vakantieboeken waarin puzzels, strips en rebussen staan. En daar doet het inderdaad een beetje aan denken. Ze willen namelijk het speelse en activerende van doeboeken combineren met een degelijke onderbouwing vanuit de psychologische ontwikkelingstheorie van Transactionele Analyse. Daar zijn ze wat mij betreft in geslaagd.

Toelichting opdrachten

Ik vind het een handig boek om per opdracht wat meer uitleg te krijgen. Al had ik zelf soms nog wel wat meer uitleg en tips gewild. Misschien komt dit omdat ik pas gestart ben als coach en nog niet zoveel ervaring met dit soort oefeningen heb. Of ik ben een typisch ‘Rupsje Nooitgenoeg’. Kan ook.  Maar ik zou dus wel meer variaties op zo’n oefening als suggestie willen krijgen. Of extra handvatten om ermee aan de slag te gaan.

Kleine vertaalslag

Hoewel de opdrachten in Doe dit boek echt voor volwassenen zijn bedoeld, zie ik beslist toepassingen voor mezelf in kindercoaching. Er zit een rap tussen, collages en mindmaps die het leren afwisselend en leuk maken. Met de opdrachten spreek je de ene keer emoties aan en de andere keer gaat het erom dat je gericht je aandacht aan iets besteedt.

Gelukkig zijn het vaak korte oefeningen. Vooral fijn als ik met jonge kinderen werk. Ik moet de opdrachten dan wel versimpelen of er een andere creatieve draai aan geven. Voor de oude kinderen uiteraard iets minder dan voor de jongere. Dit wakkert mijn eigen creativiteit weer aan en dat is altijd goed. Maar die extra suggesties zijn nog altijd welkom. 😊

Kortom

Ik vind het een fijn boek dat goed uitlegthoe het brein werkt en waarom ze speciaal voor deze opdrachten gekozen hebben. De opbouw is duidelijk. Na deel 1 Ik begin kun je alle opdrachten door elkaar laten doen. Soms heb je een opdracht in je hoofd en merk je in de sessie dat je beter een andere opdracht in kunt zetten. Ik houd van die vrijheid en heb deze ook nodig.

Hoe dan ook, als je inspiratie tekort komt, schaf Doe dit boek aan. Ik vind het echt een verrijking van wat ik nu al doe. Hoe meer instrumenten in mijn gereedschapskist, hoe beter. Afhankelijk van je kennis en ervaring, kun je misschien alleen het werkboek van Doe dit boek aanschaffen. Maar persoonlijk vind ik het fijn om ook de achtergronden bij de opdrachten te kennen en te snappen.

Boekomslag Doe dit boek werkboek

Doe dit boek – werkboek

Uit het werkboek van Doe dit boek kende ik sommige opdrachten al, zij het in iets andere vorm. Maar er zaten zeker een hoop nieuwe en bruikbare opdrachten voor mij tussen. Ik kan niet wachten om ze in aangepaste vorm in te zetten. Zoals het er nu uitziet, deze week al. En wie weet gebruik ik ze ook wel in hun huidige vorm, als ik op den duur ouders ga coachen. De oefeningen zijn origineel, zetten aan tot actie, en prikkelen elke keer weer andere zintuigen. Ik ben fan.

Op de hoogte blijven van onze laatste nieuwtjes, blogs, workshops en trainingen die je kind evenwichtig(er) maken? Mis ze niet en ontvang ze maandelijks in je mailbox: Kids Mind Academy (list-manage.com)

Dymph
Dymph
Mijn naam is Dymph. Ik ben mede-oprichter van Kids Mind Academy. Ik heb een marketingcommunicatie- en een onderwijsachtergrond. En ben nu ook kindercoach. Ik houd van het communicatievak en van praktische kennis en vaardigheden overdragen aan kinderen (en hun ouders), zodat ze sociaal-emotioneel gezien zelfredzaam worden. Waar mogelijk doe ik dit met humor.
Dymph
Dymph

Inhoudsopgave